**if u can't give any goods to other, please don't give trouble neither**

WELCOME!!!

tengs follow. =)

Saturday, July 24, 2010

crown & root debridement::

salam semua.. lama tak update blog ni..walhal seminggu baru.. nothing much to share, tapi entry kali ini cuma mahu bercerita apa yang dibuatnya selama sem baru bermula; 2 minggu lepas. Thus! This entry would be long a bit. (nak baca sila! xnak xpe!) hehe..

so! 1st day dah ada competency test! omaigod~ urghhh.. nasib baik lulus! hehe.. and kami pun menjalani sesi simulasi yang hectic setelah lama bekukan otak kat umah! Nak pegang 'handpiece' pun terkial2..tapi bereh laaa~ sekejap aje dah adapt! eceh.. (handpiece itu adelaa...rotary instrument yg digunekan dentist utk drill2 gigi ye kawan2!). Walau apapun, saya masih melekatkan senyuman sebab saya suka senyum. haih! =)

Sebelum tu, nak kenalkan my housemate yang shantek2..dari kiri, atiqah..jaja..aisyah dan saya lah.. Kami tinggal di rumah for 6 people, but there just 4 of us. wehhuu.. Rumah baru okey, cuma kurang dapur gas aje..(nnt aku bwk ye), tv ade, peti ais ada, mesin basuh pun da ada..hehe..

well, they are good in making frens..luv u alls.. *hugs*




Ini gambar muka kene bangun awal pagi2 hari nak pegi kelas! (xdelah mamai sgt kan?). Usually we're leaving at 7.30 and class started at 8 am everyday~ best kan!!!?? lalalala...haih! Xpe, teruskan perjuangan!! =)) Basically we've BEEN LECTURED bout 5 hours per day! hmm...hmm.. hmm... *hurming je mampu*. Nice!


(sila jangan tengok lama-lama) erkk..

Okeh! This is me in simulation clinic.. Takut tak???!! hehehe.. Dont worry, we're much so much kind than u expect! eceh...hehe.. So, biasalah..masuk clinic, kene pakai white coat..mask..glove.. tak leh pakai barang2 kemas, watch.. dan lengan disingsing supaya lengan baju tidak masuk ke mulut patient..erk! hehe..dan supaya tak la kotor n basah.. =))




In prostodontic simulation, time ni kitorang kena belajar wat preparation untuk 'crown' atau bahasa awamnye..sarung gigi.. Sebab itu dipanggil simulasi...kena pass dulu simulasi, baru leh wat kat real patient! In simulation, kena pakai gigi plastik..which called frassaco model (picture below)

This is frassaco model siap dengan gigi dan gusi sekali. Segala-galanya mengikut anatomi gigi manusia yang betul!! hehe..


To make crown preparation, prior to that, we MUST take impression of the tooth yang kita nak prep.. ini adalah untuk mengukur berapa banyak reduction yang dah dibuat..n juga untuk membuat crown sementara (provisional crown/temporary crown) nanti. Impresi dibuat menggunakan putty index silikon..(as pic below) di mix kan, kemudian di letak ke atas gigi berkenaan dan tunggu sampai set. =))


After it set, kita boleh tanggal putty index ni n tgk balik..okey ke tak.. make sure it records all the anatomy of teeth yang diperlukan! (pic as below)



Kemudian, baru lah sesi meng'drill' gigi..hehe.. untuk buat crown, we must do occlusal reduction about 1-1.5mm.. bevelling a bit at buccal & palatal cusp.. n then reduction at buccal side using shoulder bur kedalaman 1 bur, continued with palatal side using chamfer bur dgn kedalaman setengah bur.. after that, then we can remove interproximally..(dicelah kiri dan kanan gigi). Konklusinya..semua ada ukuran.. kalau terlebih, fail..kalau terkurang, kena tambah lagi..hmm..

erk! mesti tak paham byk kosa kata nih..!!


okey orang terangkan::

occlusal - permukaan oklusi, dimana gigi atas dan bawah bersentuh ketika kunyah/gigit.

buccal - permukaan gigi yang menghadap ke pipi..

palatal - permukaan gigi yang menghadap ke lelangit..

cusp - kuspa, puncak2 gigi yang tajam2 tu..*sila rasa pakai lidah* hehe..

bur - alat besi yang tajam untuk memotong gigi..dimasukkan pada handpiece..



ini gambar setelah siap membuat crown preparation.. menggunakan silicone putty index tadi, kita dapat tengok berapa reduksi yang telah dibuat ke atas gigi.. okey tak?? =)) Doktor kata okey, saya pun okey jela..hihi~

bawah ni gambar gigi yang dah siap di 'prep'.. dpt tgk ia kecik dari biasa.. pastu, gigi ni akan di crown atau sarungkan dgn cantiknya.. =))


(sangat suka gambar ni sebab rasa bersepah2..hahaha..dgn pen nye..buku..model..silicon..haih!!)


FYI, semua kerja mesti dilakukan dalam phantom head ni..(Mr. Patung).. Frassaco model inserted in his mouth..
*seronok patung ni kene belai ngan aku hari2..hahaaha*



In real patient, kena wat provisional crown lepas kita 'prep' kan die.. Provisional crown ni adalah crown sementara/ temporary crown so that xdelah patient pulang ke rumah dgn gigi yang kecik tu! nanti bila makan, patah pulak gigi tu..masalah lain pulak timbul.. Jadi, sementara tunggu crown betul dibuat di makmal (lama jgk la), kite buat provisional crown dulu..


Ini hasilnya.. Ia harus sama seperti gigi yang asal!!!
Cantik tak???hehe.. =) *tengok tangan la~* huk2..


DONE with prostho!!!




Next is perio simulation.. (mesti dah ngantuk kan!!!!)

In summary, perio simulasi ni kerjanye ialah mengumpul gigi2 orang yang penuh dengan calculus atau nama glamornye karang gigi yang hitam2 penuh daki cam batu tu melekat KUAT di gigi...okeh?? Kita tanam pakai plaster dan hasilnye..seperti gambar di bawah!

Kerja kami adalah untuk berlatih menggunakan instrument2 tersebut dan membuang calculus2 yang ada dengan suksesnya!! its called ROOT DEBRIDEMENT. Simulation success rate is 100%..suma org da lepas kot simulasi nih.. hehe..

So, alat2 besi yang berwarna-warni tu di namakan Gracey's curettes, dan ada juga universal curette di situ.. Each has their own numbers and characteristics that are choosenly for some particular teeth..



okey da abish! maaf terlalu panjang~ feeling unwell..pandang laptop pun berpinar-pinar sudah..


-wif love::akubukanpuitis-

5 comments:

  1. wow.ko pening juga? aku lagila pening dgn crown la king la queenla n princes hehe kidding :P
    well bagus la dgn kerja2. semoga dapat lakukan yang terbaik ok :D

    ReplyDelete
  2. insyaAllah meaz~ doakan aku eh! =))

    ReplyDelete
  3. ade org kate, if buat dgn student free drpd dgn doc...btul ke?
    wani blaja kat mane ni?
    nak buat gak dgn wani
    ;p

    ReplyDelete
  4. aLy: wani kat ukm~ hehe..akak ade nak wat crown ke??

    e-liex: hahahhahaaha...shh!

    ReplyDelete